Uitgelicht project:

Stichting Fondsenwerving Pacung Bali

Denpasar, Indonesië

“op een vrije manier en ‘begrijpend leren’ lesgeven”

De Pasmaran is een bijzondere school in het noorden van Bali, Indonesië. In tegenstelling tot de De Pasmaran is een bijzondere school in het noorden van Bali, Indonesië. In tegenstelling tot de meeste Indonesische scholen wordt hier op een vrije manier en ‘begrijpend leren’ les gegeven. De school biedt ook onderdak aan werkeloze leerkrachten die worden getraind in innovatief en holistisch lesgeven. Via een Nederlandse huisarts zijn wij betrokken geraakt bij dit project. Hij heeft deze school samen met zijn vrouw (lerares) in 1990 opgericht. De school biedt ondersteuning aan kinderen die door geldgebrek hun schoolcarrière niet kunnen voortzetten. Deze kinderen worden al vroeg aan het werk gezet zodat het gezin kan rondkomen.

Door ouders er bewust van te maken dat een schooldiploma een betere toekomst biedt voor de kinderen en het gezin, is er hoop dat de kinderen mogen deelnemen aan de ondersteuning van de Pasmaran.

“Tijdens onze bezoeken is het fantastisch om de lessen mee te maken en te zien hoe gemotiveerd en met veel plezier de leerkrachten en kinderen met elkaar omgaan. Daar waar het volgens de Indonesië school principes uit den boze is om op een vrije en expressieve manier les te geven zijn toneelspel, zang en dans dagelijks een vast onderdeel op deze school.” aldus René Dijs (manager operations inflight Retail & Media bij KLM)

Dankzij financiële ondersteuning van Wings of Support heeft de Pasmaran een grote stap in de digitale wereld van lesgeven kunnen maken. Er zijn 12 laptops gesponsord inclusief moderne softwarepakketten in de Indonesische en Engelse taal. Hierdoor worden de kinderen nog beter voorbereid op hun toekomst en kans op een betere baan.