Financiën (2)

Op de achtergrond een luchtfoto van de Pavo-Pavaozinho favela (rechts) in Rio de Janeiro, en links de wolkenkrabbers van de welgestelde Copacabana. Foto van Mauro Pimentel

Going concern

Begin 2020 is het COVID-19 wereldwijd uitgebroken. Een impact die vele sectoren heeft geraakt, ook onze projecten en onze sponsoren. Hieronder zijn de grootste risico’s geïdentificeerd met betrekking tot de gevolgen van het COVID-19. 1. Donateurs zeggen donaties op De meeste donateurs zijn KLM-medewerkers. Indien er op lange termijn geen zekerheid komt met betrekking tot de gezondheid en de operatie van KLM, bestaat er een kans dat er significant aantal donateurs opzeggen. 2. Sponsoring vanuit relatiebeheer Indien de uitbraak van het COVID-19 economische gevolgen heeft op lange termijn, kan een deel van de vaste inkomsten die we momenteel ontvangen, wegvallen. 3. Wegvallen van deel vergoeding vaste kosten De uitbraak van het COVID-19 heeft ertoe geleid dat KLM bijna haar hele operatie heeft stil liggen en haar vloot aan de grond heeft staan. Het bedrijf verkeert momenteel in zwaar weer. Het doel van Wings of Support is om samen met KLM ons te focussen op een duurzame samenwerking.

4. Meer noodhulp Er zullen komende tijd meer kleine projecten worden aangevraagd met weinig tot geen inleesrondes. Doordat projectcoördinatoren niet kunnen vliegen en de situatie moeilijk is in te schatten op afstand zal Wings of Support moeten waken voor fraude en kritisch zijn naar de aanvragen rondom het COVID-19. Projectcoördinatoren spelen hier een belangrijke rol om de communicatie met het desbetreffende lokale project te onderhouden. 5. Minder projecten Doordat er momenteel geen locaties bezocht kunnen worden, zullen er weinig tot geen projecten worden gestart met nieuwe (lokale) stichtingen. 6. Minder controle Doordat er momenteel geen projecten kunnen worden bezocht, kunnen projecten niet worden afgerond. Er is nu sprake van relatiebeheer op lange afstand. Er wordt gekeken of de KLM-collega’s op Out Stations ons hier kunnen helpen.

Ondanks deze risico’s hoeft Wings of Support zich geen zorgen te maken met betrekking tot het Going Concern de komende periode. Vandaag de dag komt een groot deel uit de baten uit contracten en een brede donateursbasis met relatief kleinere sponsorbijdrages. Daarnaast is Wings of Support momenteel liquide erg gezond en is er een buffer om eventuele klappen op te vangen. Er wordt samenwerking gezocht met collega’s die wereldwijd verspreid zitten zodat lokale projecten zo goed mogelijk kunnen worden geholpen en gesteund in deze donkere tijden. We willen iedereen die geraakt is door het COVID-19 op welke manier dan ook veel sterkte wensen de komende periode.