Uitgelicht project Compassion for Humanity

Accra, Ghana

(Marlies van Waveren, senior purser KLM en René Dijs, production controller KLM)

"Een betere toekomst start met goed onderwijs"

In het oosten van Ghana is het aanbod van scholen gering. Veel kinderen volgen geen onderwijs omdat de scholen te ver weg zijn of omdat hun ouders het schoolgeld niet kunnen betalen. In 2013 is Compassion for Humanity (C4H) een basisschool gestart in Adawso met als doel straatkinderen een kans te geven zichzelf te ontwikkelen. Er zijn nu acht lokalen, een keuken en sanitaire voorzieningen. We geloven dat een betere toekomst start met goed onderwijs. Naast het verwerven van kennis, stimuleren we creativiteit en besteden we ook veel aandacht aan sociale vaardigheden.

Wings of Support ondersteunt de Compassion school al ruim acht jaar met succes, inmiddels zijn er 360 kinderen die hier naar school gaan. Het probleem waar men nu tegenaan loopt is het verloop van leerkrachten. Het salaris is niet aantrekkelijk genoeg om deze docenten voor langere tijd aan de school te binden. Met de financiële ondersteuning van Wings of Support vult de school het salaris tot marktconform aan. In drie jaar tijd zullen ze de ouderbijdrage iets verhogen waardoor leerkrachten niet verleid worden te vertrekken naar een positie waar ze meer kunnen verdienen. In 2020 is ook Adawso getroffen door COVID-19 beperkingen, alle scholen waren lange tijd dicht. De overheid biedt onderwijs via televisie en internet aan. Helaas hebben de dorpen in de omgeving van de Compassion school daar geen toegang toe. De leerkrachten trekken nu de dorpen in om zo toch nog iets van les te kunnen geven. De aanvulling van Wings of Support van de salarissen is een welkom gegeven, hierdoor ontvangen de leerkrachten in deze barre tijden toch nog een basisinkomen.