Uitgelicht project

Fundashon Lesa Ta Dushi Kralendijk, Bonaire

(Angela Schol, cabin attendant KLM en Marlies van Waveren, senior purser KLM)

"Want jong geleerd is oud gedaan"

Fundashon Lesa Ta Dushi (Stichting Lezen is heerlijk) is in april 2013 op Bonaire opgericht. Zij zet zich in om Bonairiaanse kinderen tussen de 4 en 14 jaar te stimuleren om te gaan lezen zodat hun taalontwikkeling wordt vergroot en hun schoolprestaties bevorderen.  De insteek van de stichting is dat het gewoon heel erg leuk is om te lezen of om voorgelezen te worden. Dit brengen ze over middels diverse activiteiten. Op Bonaire is nauwelijks sprake van een leescultuur en de beschikbaarheid van geschikte boeken is beperkt. Daarnaast heeft men te maken met een complexe taalsituatie waarin de instructietaal in het onderwijs niet overeenkomt met de moedertaal van de meeste leerlingen. Fundashon Lesa Ta Dushi wil een positieve bijdrage leveren aan de leescultuur, de beschikbaarheid van boeken en aan de taalontwikkeling van de kinderen. Wings of Support heeft bijgedragen aan dit project door gevulde boekenkasten aan crèches en instellingen voor naschoolse opvang te financieren. Een leuk detail is de samenwerking met studenten van MBO Bonaire. Deze studenten bouwden de boekenkasten tijdens hun lessen, waardoor zij in aanraking komen met timmer-, schilder- en houtbewerking.