Uitgelicht project Salú pa Tur

Willemstad, Curaçao

(Leonie Wiegant, gepensioneerd senior purser KLM en Benella Spelde, cabin attendant KLM)

“Een voorrecht om bij Salú pa Tur betrokken te zijn”

Salú pa Tur (gezondheid voor iedereen) is een stichting die is opgericht door Elisa Janszen, net afgestudeerd arts. In het St Elisabeth Ziekenhuis op Curaçao kwam ze vele ongedocumenteerde en onverzekerde migranten tegen; veelal met ernstige complicaties die voorkomen hadden kunnen worden als de patiënten eerder primaire zorg en adequate voorlichting hadden gekregen.

En als de migranten niet voldoende geld hadden konden ze sowieso geen medische hulp krijgen, tenzij ze in een levensbedreigende noodsituatie belandden. Om ervoor te zorgen dat ook deze mensen zorg krijgen richtte Elisa een kliniek op.

“Na een interview met haar te hebben gelezen in de Volkskrant heb ik contact met haar gezocht. Ik was onder de indruk van haar gedrevenheid, haar betrokkenheid, haar intelligentie én haar relativerings- vermogen over het fantastische werk dat zij doet; en dat terwijl ze pas 29 is!“ vertelt Leonie Wiegant vol passie. Inmiddels staat ons eerste project in de steigers. Door COVID-19 hebben we veel vertraging opgelopen en zijn de prijzen toegenomen. Nu er zo weinig werk is in het “onofficiële circuit” zijn de ongedocumenteerde migranten nog armer en heeft Elisa besloten kraampakketten samen te stellen zodat net bevallen moeders zich dáár even geen zorgen over hoeven te maken.